HR-IT szótár - legújabb digitális technológiák - chatbot | BDO Akadémia
digitális transzformáció, chatbot, IT, HR szótár

HR-IT szótár - legújabb digitális technológiák - chatbot

 

Eddig is bővelkedtünk IT rövidítésekben, varázsszavakban, amelyekkel nap, mint nap találkozunk. Sokszor úgy teszünk, mintha értenénk, sőt, dobálózunk velük, de belül tudjuk, hogy ehhez nem értünk . Ne legyen lelkiismeret furdalásod, hogy nem ismersz sok IT bűvszót! Nem is nagyon tudod követni, hiszen annyi újdonság jelenik meg, mások is így vannak ezzel. Sok magyarázat található az interneten, de azokból sem mindig könnyű kihámozni a lényeget.

Az IT-val szoros kapcsolatban levő HR-eseknek (és remélem másoknak is)  szeretnék segíteni azzal, hogy néhány gyakran használt, de nehezebben érthető szakszó jelentését egyszerűen, közérthetően megmagyarázom. Ebben több HR-s kolléga is segítségemre van, előre is köszönöm a támogatásukat.

 

Chatbot

A szótárt kezdjük a digitális transzformáció egyik legtöbbet ismételt új technológiájával, a chatbot-tal. A chatbot az egyik a legfontosabbnak tartott digitális technológiai irány.

Az első tény, hogy ez nem is új technológia, viszont nagyon népszerű hívó szó a digitális technológiához. A fejlesztő cégek  egyik kedvence, sokszor használják marketing eszközként is. A fejlesztő cégek gyakran azzal próbálják magukhoz csábítani a fiatal programozókat, hogy náluk részt vehetnek új technológiák fejlesztésében.

 

Mi az a chatbot?

A chatbot egy alkalmazás, amelynek kérdéseket tudunk feltenni egy adott témakörben, mint például egy webáruház oldalán, amikor egy terméket keresünk. Rákérdezhetünk pl. hogy van-e kivehető ajtajú NDK turmixgép. Az alkalmazásba bekódolják a lehetséges válaszokat, nyilván a várható kérdések alapján. Az igazi kihívás, hogy sok kérdést és sok féleképpen lehet feltenni. Az alkalmazásnak elég intelligensnek kell lennie, hogy jól értelmezze a kérdést és valóban releváns választ tudjon adjon. Rossz válasz esetén akár ügyfelet is veszíthetünk.

 

Miért jó?

A cégeknek fontos, hogy minél inkább segítsék a lehetséges vásárlóikat és ha kérdésük merül fel egy termékkel, vagy szolgáltatással kapcsolatban, akkor a vásárlás irányába tudják ösztönözni az érdeklődőket. A meg nem válaszolt kérdések miatt nem akarnak a vásárlót veszíteni a vállalatok. Továbbá a komoly pénz és energiával működtetett call centerek, ügyfélszolgálatok működése optimalizálható (költség takarítható meg), ha az egyszerűen megválaszolható tipikus kérdések kezelését chatbottal oldjuk meg. Azaz a chatbottal több ügyfelelet tudunk megszólítani és automatizálhatjuk az élő munka egy jelentős részét.

 

Példa

Talán a legismertebbek megoldások közé tartozik az Apple Siri-je, a Google Now alkalmazásai. Ezeket használva az okos telefonunktól megkérdezhetjük például, hogy ma milyen idő lesz, vagy, hogy milyen hamburgerezőt ajánl a környéken. A telefonunk erre megadja (reményeink szerint) a megfelelő válaszokat.

 

Miért fontos a kifejezés?

Mert egy olyan technológia, ami egyre több helyen fog elterjedni, hiszen automatizálhat, így kiválthat mechanikus emberi tevékenységeket illetve jobb ügyfélkiszolgálást és élményt nyújthat az ügyfeleknek.

 

A Gartner előrejelzése szerint 2020-ra többet fogunk beszélgetni chatbotokkal, mint a házastársunkkal. Ez ijesztő, de legalább lesz kivel beszélgetni (:)). A témához kapcsolódó filmajánló: Her (A nő).