Mi kell a szakembernek, hogy hasznos munkatárs legyen? | BDO Akadémia

Mi kell a szakembernek, hogy hasznos munkatárs legyen?

 

Találkoztál már azzal, hogy gyakorlattal és jó szakmai tudással rendelkező szakember mégsem a legjobb munkaerő? Jó magam sokszor tapasztaltam, hogy a kisebb tudással rendelkező, de proaktív, jó kommunikáló munkatárs hatékonyabban tud dolgozni, mint akár a sok éves szakmai múlttal rendelkező, de visszahúzódóbb kolléga.

 

Hajlamosak vagyunk a munkatársakat szakmai tapasztalata alapján értékelni, holott ennél összetettebb a kép. A béremeléseknél jön elő a kérdés, mi alapján határozzuk meg a bérszintet? A statisztikák rendre a tapasztalati évekre hivatkozva adják meg a bérsávokat, ugyanakkor vezetőként látod, hogy a hozzáállás, a munkatárs attitűdje nagyban befolyásolja a teljesítményét. Melyek azok a tényezők, amelyek meghatározzák a dolgozó eredményességét a szakmai kompetenciák mellett? Saját tapasztalatom alapján a munkatárs hatékonyságát az alábbi tényezők határozzák meg:

  • Elméleti tudás: ez viszonylag jól mérhető
  • Szakmai tapasztalat években: ez is jól mérhető
  • Kolléga hozzáállása, attitűdje: ez erősen szubjektív

 

A kollégák hozzáállása, "soft skill"-jei az eredményességben a mérleg nyelve. Ennek mérése adja a legtöbb vitaalapot. A munkatársi hozzáállás "mérése", megítélése személyes és szubjektív, sokszor személyeskedéstől sem mentes. Ezért sem szeretik mérni és ki is marad a fejlesztendők listájából.

Személyes véleményem, hogy a dolgozó hozzáállása, "soft skill"-jei adják meg a munkatárs igazi hatékonyságát, értékét. Vezetőként az alábbi soft skilleket illesztettem be a motivációs illetve kompetencia menedzsmentünkbe:

 

  • Proaktivitás: azaz mennyire megy utána a feladatoknak, mennyire önálló a kolléga
  • Kommunikáció: milyen módon képes kommunikálni a közvetlen munkatársakkal, más terület dolgozóival vagy az ügyféllel
  • Ügyfélkompatibilitás: ha a cégnek ügyfelei is vannak, egyáltalán nem mindegy, hogy a kolléga hogyan képes kezelni az ügyféllel való munkát, mennyire képes "eladnia" magát vagy képviselnie saját cégét.
  • Megbízhatóság: milyen szinten lehet megbízni a kollégában, az elvégzett munka minőségében?
  • + 1 : idegennyelv ismerete: mivel egyre inkább nemzetközi környezetben dolgozunk, ezért kiemelten fontos a megfelelő kommunikáció más nyelvű, kultúrájú szakemberrel

 

Ezek a képességek igenis fejleszthetők megfelelő tematikával és oktatóval, a hiedelmekkel szemben nem velünk született adottság. A jövőben a képzések egyik maghatározó iránya lesz a soft skill tréningek a szakmai képzések mellett.

 

A fenti lista nem köbe vésett, van más szempontrendszer is, de az azonban alapvető fontosságú, hogy foglalkozzunk a személyes képességek tudatos fejlesztésével!